23 Ocak 2011 Pazar

Yayıncılık sektörü e-kitapta iyi bir sınav veremedi

Mehmet_Inhanİdefix.com Genel Müdürü Mehmet İnhan’a göre, gelişen teknolojilerle birlikte yeni bir okuyucu kitlesi oluşuyor. Türkiye yayıncılık sektörü ise değişen okuyucu ve müşteri profilini henüz yeterince fark edip aksiyon alabilmiş durumda değil.
Idefix.com 2010 yılı başında şimdiye kadar sürdürdüğü stratejisini değiştirmişti. İki boyutlu bir değişim yaşayan idefix, geçen yıl içinde hem e-kitap satışını başlattı hem de Prefix ile kitapçılara yönelik yeni bir dağıtım ve iş modeli oluşturdu. İdefix.com Genel Müdürü Mehmet İnhan ile hem idefix’in 2011 hedeflerini hem de e-kitabın geleceği üzerine konuştuk.
Türkiye’de e-kitabın yolculuğunun ağır aksak sürdüğünü düşünen İnhan’a göre, yayıncılık sektörü e-kitapta iyi bir sınav veremedi. Belirli yayıncıların gelişimi ve değişimi görüp bu yönde adımlar attıklarını anlatan İnhan, şöyle konuştu: “Ama sektörün büyük bölümü bu konuda yetersiz kaldı. Tüm işbirliği çabalarımıza rağmen çok fazla geri dönüş alamadık. Şu an sitemizde bulunan bin kitabın büyük bölümünü biz çevirdik. Yani yayıncıların yapması gerekeni biz yaptık. Oysa ki yayıncılık sektöründe dünyayla paralel olarak yeni bir müşteri ve okuyucu profili oluşuyor, Türkiye yayıncılık sektörü ise bu dönüşümü göremezse, küresel bir değişimin gerisinde kalacak.”


Yeni bir okuyucu kitlesi
İnhan’ın bu değişime verdiği bir örnek iPad. İdefix, 2010 sonunda Kitaplık uygulaması ile iPad kullanıcılarına da e-kitap deneyimi sunmaya başlamıştı. Kitaplık şu ana kadar 7 bin kullanıcı tarafından indirildi. İnhan, “Türkiye’de şu anda yaklaşık 10 bin iPad kullanıcısı olduğu biliniyor. Kitaplık ile iPad kullanıcılarının büyük bir kısmına ulaşarak e-kitap okuma oranını Türkiye’de hızla artırmayı hedefliyoruz. Androidli cihazlarda çalışan bir kitaplık sürümünü de çıkartacağız. iPad ve iPhone uygulamalarının ikinci sürümünü sunacağız. Mart sonunda da iPad’in yeni sürümü gelecek. e-kitap uygulamasını yükleyenlerin yüzde 70’inin idefix’e daha önce üye olmamış kişiler olmasına dikkat çekiyorum. Bu bize iPad tarafından gelen yeni bir okuyucu kitlesi olduğunu gösteriyor” dedi. İnhan, Türkiye’de e-kitabın gelişiminin önünde yüzde 18’lik KDV oranını bir engel olarak gördüğünü ifade ediyor. e-kitapların ürün yerine hizmet olarak değerlendirildiğini, e-kitabı lüks bir hizmet gibi görenlerin, e-kitapların basılı kitaplar gibi yüzde 8 KDV oranıyla değil yüzde 18 KDV oranıyla satılması gerektiğini belirttiklerini kaydeden İnhan, e-kitap okuma cihazı ile e-kitap biçimindeki eserin karıştırılmaması gerektiğine dikkat çekti. İnhan, “Elektronik formattaki e-kitap bir hizmet değildir. Bir kültür ürünüdür” şeklinde konuştu.


“Prefix’e ilgi e-kitaptan fazla oldu”


İdefix.com, Prefix.com.tr ile yayıncı ve kitabevlerine yönelik olarak Türkiye çapında kitap dağıtım işine girmiş, kitapçıların siparişlerini doğrudan internet üzerinden vermelerini sağlayan B2B e-ticaret sitesiyle Anadolu’daki kitapçıların kitaba erişim sorununa çözüm sunmayı amaçlamıştı. İnhan, Prefix ile ilgili şu bilgileri verdi: “Dağıtımdaki lojistik sorunlara çözüm getirmesinin yanı sıra sunduğu özel finans sistemi ile de kitabevlerinin finans yönetimi süreçlerini verimli hale getiriyor ve karlılıklarını artırmalarına yardımcı oluyor. Prefix’e ilgi e-kitaptan fazla oldu. 400’den fazla yayıncı ile dağıtım sözleşmesi imzaladık. 200’den fazla kitapçı ise başvurmuş durumda. Üyemiz oldular ama banka limit tahsisi işlemleri devam ediyor. Bu yıl Prefix ile kitapçılara daha geniş bir şekilde ulaşmak istiyoruz.”

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder