8 Ocak 2011 Cumartesi

Orca Ekran Okuyucu (Linux)

Orca sanıyorum birçoğumuz haberdar olmadığı fakat Ubuntu ve Fedora gibi en çok kullanılan dağıtımlarla kurulumda gelen bir Gnome yazılımıdır.Orca nedir diyenler için Orca görme engelli insanlar için bir ekran okuma programdır.


Orca screen reader olarak  aratırsanız hakkında ingilizce birkaç yazı bulabilirsiniz.Dediğim gibi ağırlıklı olarak Gnome kütüphanelerini kullanan Gnome’un geliştirdiği bir ekran okuyucu (screen reader) programı Orca.


Bir forumdan tanıştığım görme engelli bir arkadaşım Windows işletim sistemi üzerinde Jaws adlı bir yazılımla ekranların okunabildiğini,böylece Windows üzerinde işlerini halledebildiğini söyledi.Linux üzerinde Orca adlı bir yazılım varmış ona bakabilir misin dedi.Biraz araştırma yaptım ama kimse Orca hakkında birşeyler yazmamış,pardus ve ubuntu forumlarında birkaç kişi dahak onu açmış ama herhangi bir cevap veya programla ilgili bilgilendirme yoktu.


Orca ekran okuyucu ile ilgili biraz ön fikir edinmek istedi.İlk önce kurmaya kalktım,depolarda olduğunu umuyordum ama beklediğimden iyisi çıktı.Kurulu geliyormuş.


1-Terminale Orca yazarak çalıştırdım.İlk çalıştırmamda birkaç ayar için sorular sordu sesli olarakta yazılı olarakta.Sanıyorum buradan itibaren görme engelli arkadaşlarımız programı kullanmaya başlayabiliyorlar.Program isterseniz açılışta başlayabiliyor ve böylece bilgisayar açılır açılmaz program kullanılmaya başlanabiliyor.


2-Programa üstünde olduğunuz satırı okutabiliyorsunuz. kelimeleri tamamen ingilizceymiş gibi mi okuyor geldi bana aslında Türkçe’de okuyor gibi biraz karışık.Bahsettiğim arkadaşa ses kaydını alıp yollayacağım.Ben neyi okuduğunu bildiğimden okuduklarını anlıyorum gibi gibi,ama görmediğim birşeyi okusa anlamazdım sanırım ama bu arkadaşların kulaklarının alışkanlığı da var.


Bazı kelimeleri yarım okuduğunu gördüm,örneğin anıtkabir yazısını “anit” şeklinde telaffuz ettiğini duydum.Ses kaydını gönderdikten sonra buraya yorumlarını aktarmasını sağlayacağım ama ben Türkçe konusunda umutlu değilim.İngilizcesi yeterli geldi.

1 yorum: