10 Ocak 2011 Pazartesi

Egzersiz Sonrası Kas Ağrıları İçin

 


egzersiz sonrası kas ağrıları et kesiğiHer gün ağır antrenman yapan sporcular için iyi bir haberim var… Ağır antrenman yaptığınız günün ertesinde sabah kalktığınızda et kesikleri, kas ağrısı ve yorgunluk hissediyorsanız, test ettiğim bir yöntemi sizlerle paylaşacağım. Anlatacaklarımı dinleyip not almak isteyebilirsiniz…


Geçtiğimiz hafta ağır bir sırt idmanından çıktım ve vücudumdaki kırıklığı hissedebiliyordum. Genelde yoğun egzersiz yaptığım günün ertesi sabahı çok yorgun kalkarım ve kaslarımın üzerinden kamyon geçmiş gibi hissederim. Adeta fazla çalıştırılmaktan dolayı kaslarımda oluşan mikroskobik yırtılmaları hissederim diyebilirim. Zaten bu duruma spor biliminde DOMS adı verilir.


DOMS: Delayed Onset Muscle Sorenesset kesikleri antrenman sonrası beslenme sporcu diyeti


Halk arasında fazla çalışan kaslarda oluşan değişimi ve bunun getirdiği acı, sertlik ve güçsüzlük hissini açıklamak için genelde “et kesiği” gibi deyimler kullanılsa da bunun literatürdeki ismi doms’dur. Yani: geç gelen kas yorgunluğu… Bu kas yorgunluğu egzersizden 8-24 saat sonra başlar ve 24-72 saat içerisinde tavan yapar. Gerçekte çalışan kasın kaldırılan ağırlığa adapte olamadığı için yaşadığı hasar yani küçük yırtılmalardır. Her ne kadar bu iyi bir şey olsa da çekilen acı ızdırap gibi olabilir. Özellikle bunu her gün yapmak zorunda kalan elit sporcular için…


Konumuza dönelim. Sırt kaslarımı çalıştıracağım gün, yakın arkadaşım Milli Takım Antrenörü Akif Uz vasıtasıyla elime birkaç adet  Power System Amino Liquid 11500 geçti. Aslına bakarsanız uzun zamandır yatmadan önce kullanabileceğim bir kazein protein kaynağı arıyordum. Çünkü yatmadan önce alacağınız kazein proteini gece boyunca kanınıza amino asit salgılayarak kaslarınızın tamirini sağlayabilir. Böylece hem katabolizmadan yani kas yıkımından uzak durursunuz hem de DOMS olayı sizin için çok hafiflemiş ve süresi kısalmış olur. kucak hareketi deadlift


Sırt antrenmanları benim için çok ağır oluyor çünkü gerçekten bu büyük kas gurubunu çok zorluyorum. Deadlift gibi temel güçlendirici hareketleri vücut ağırlığımdan kat kat daha fazlasıyla çalışıyorum. Sonucunda da bu anlattığım gecedeki gibi yorgunluk, acı ve bitkinlik beni buluyor. O gece sabaha karşı 2 gibi kalkmak zorundaydım, çünkü beni tanıyanlar 3 yaşında bir oğlum olduğunu bilirler. Tufi!


Tufi şimdilerde tuvalet eğitimi gördüğünden gece yarısı kalkıp ona hatırlatmam gerekiyor, tuvaletini yapmasını… O gecede saat 2 gibi kalktım oğlumu tuvalete götürdükten sonra masanın üzerinde Amino Liquid 11500’ü gördüm. Sabaha karşı aç karna amino asit almaktan daha sağlıklı ne olabilir diye düşündüğümü hatırlıyorum. Bir tüp açıp içtim, yarı uykulu yarı pestilim çıkmış bir şekilde…  Tekrar uykuya dalmadan hatırladığım son şey böğürtlen tadıydı!


Sabah saat 7’de yataktan fırladığımda ne olduğunu anlayamadım. Bu kadar dinç kalkmamın imkanı yok diye düşündüm. Çoraplarımı giymek için eğildiğimde spinal erektörlerim sızlamadı bile. Yarı eğilmiş bir şekilde dirseklerimi geriye attım, kanatlarımda DOMS’dan eser yok.  Boş bir Power System tüpü görünce masada aklıma geldi. Elime alıp bir bakayım dedim içeriğine… Şimdi amino asit supplement olduğunu biliyordum, ama içeriği üzerinde yazmıyordu. Bilgisayara oturdum ve araştırdım içeriğini…


 amino asit kullanımı


Ne Olmuş Olabilir?


Bir tüp Amino Liquid 11500’de isminden de anlaşılabileceği gibi 11,5 gram amino asit var. Likit form hidrolize whey proteininden elde edilmiş. Hidrolize whey proteininin teknolojik olarak en üstün protein kaynağı olduğunu daha önce en iyi protein tozu hangisi başlığında anlatmıştım. Bu konuya yeniden girmeyeceğim. İlginç olan ise bir tüpte 3000 mgr. arjinin ve 500 mgr. da ornitin bulunması. Bu iki amino asit GH Büyüme Hormonunu tetiklediğini size daha önce de anlatmıştım.


Büyüme Hormonu


Somatotropin adı da verilen büyüme hormonu (GH) vücut dokularının yenilenmesini gerek direk olarak gerekse dolaylı yoldan temin eder. Büyüme hormonu, kas gelişimini tetikleyen en etkili maddelerin başında gelir:


1. Vücuda alınan proteinleri eriterek kullanıma hazır hale getirir,


2. Nükleyik asit sistemini organize ederek, erimiş proteinleri, sportif aktivite sonucunda yıpranmış kas birimlerine gönderir,


3. Başta vücut geliştirme olmak üzere, fitness, kondisyon çalışmaları sırasında, ağır yüklemeler sonucu birçok kas gurubu onarıma muhtaç duruma gelir. Bu durumlarda büyüme hormonu, proteinlerin temel maddesinde bulunan amino asitlerle birlikte, yıpranan kas guruplarını eski halinden daha hacimli ve güçlü hale getirebilmektedir,


4. GH, vücutta bulunan yağ depolarını ve yağları, yağ asidine dönüştürerek enerjiye çevirmekte ve kan dolaşımıyla vücut aktiviteleri için gerekli enerjide kullanılmasını sağlayabilir.


Aile Hekiminize Danışın!


GH büyüme hormonu, uyku esnasında faaliyete geçerek, sabaha karşı saat 5-7 civarında azamî seviyeye ulaşır. Ben çok faydasını gördüğüm bir kas onarımı şeklini sizlerle paylaştım. Dikkatli olmanız gereken nokta aspirin ve antihistamin kullanımı büyüme hormonu salgılanmasını tamamıyla bloke eder. Aklınızda bulunsun, Aile Hekiminize mutlaka danışın!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder